باورهای درست و غلط در رابطه با لامپ ال ای دی

سوالات رایج لامپ led

 

باورهای درست و غلط در رابطه با لامپ‌ ال ای دی

امروزه لامپ‌ ال‌ای‌دی محبوبیت چشمگیری در بین مردم کسب کرده است. با این حال در بین مشتریان لامپ های LED نسل جدید تصورات متفاوتی وجود دارد که گاها بر واقعیت منطبق نیستند. در متن پیش رو به بررسی این دیدگاه‌های گوناگون می‌پردازیم.

 

 

میزان روشنایی لامپ‌ led

 

از جمله تصورات غلطی که درباره لامپ‌های ال‌ای‌دی در میان مصرف‌کنندگان مرسوم است به میزان نوردهی این لامپ‌ها برمی‌گردد. عموما این طور تصور می‌شود که لامپ‌هایLED  میزان پخش نور کمتری دارند. در حالی‌که اگر به طور مثال  دو لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات را در قیاس با یک لامپ ال‌ای‌دی ۸ وات در نظر بگیریم، خواهیم دید که لامپ ال‌ای‌دی هم از لحاظ مصرف بهینه انرژی و هم از لحاظ نوردهی عملکرد مناسب تری دارد.

 

 

 

قیمت لامپ ال ای دی

 

از دیگر تصورات مرسوم میان مصرف‌کنندگان لامپ LED گران بودن این کالا در قیاس با انواع دیگر است. اما گفتنی است که این تصور اشتباه است. امروزه دیگر قیمت لامپ‌ ال ‌ای ‌دی مانند اوایل ورودشان به بازار گران نیست. در واقع حالا دیگر متوسط قیمت این محصولات اندکی بیشتر از نمونه‌های قدیمی‌تر است.  البته با در نظر گرفتن عمر طولانی‌تر این نوع لامپ‌ها متوجه خواهیم شد که بسیار به صرفه‌تر نیز هستند.

 

 

 

مصرف انرژی لامپ های  ال ای دی

 

نکته دیگر این است که مصرف‌کنندگان گمان می‌برند لامپ‌های ال‌ای‌دی از نظر مصرف انرژی بهینه نیستند. اما در حقیقت عکس این موضوع صدق می کند. می دانیم که میزان نور تولید شده توسط یک لامپ ال‌ای‌دی در ازای هر وات انرژی مصرفی قابل بررسی است. با توجه به این مورد به مثال زیر توجه کنید:

یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات و یا یک لامپ فلوئورسنت ۱۵ وات مقدار نوری به یک اندازه تولید می کنند که این نور با مقدار تولید شده توسط یک لامپ ال‌ای‌دی ۸ وات برابر است. در نتیجه لامپ‌های ال‌ای‌دی از نظر مصرف انرژی ۱۲ برابر بهینه‌تر از انواع دیگر هستند.

 

 

آیا لامپ‌ های ال ای دی گرما تولید می‌کنند؟

 

شاید شایع ترین تصور در بین مصرف‌کنندگان لامپ led این فرض باشد که لامپ‌های ال‌ای‌دی مطلقا گرمایی تولید نمی‌کنند. پر واضح است که این تصور نیز غلط است و در واقع این نوع لامپ‌ نیز گرما تولید می‌کند اما میزان گرمای تولید شده در آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های قدیمی‌تر بسیار کمتر و مشهود است. این تفاوت به این دلیل است که لامپ‌های ال‌ای‌دی از امواج مادون قرمز و فرابنفش که باعث گرم شدن لامپ‌های قدیمی‌تر می‌شوند بهره نمی‌برند. اما با این حال اگر برای مدت طولانی روشن باشند گرم می‌شوند.

 

 

 

سازوکار لامپ ال ای دی

 

در این بخش قصد داریم کمی هم راجع به ساز و کار این لامپ های ال ای دی بدانیم. این‌که چه نوع کارکردی در سیستم لامپ‌های ال ای دی جریکو سبب عمر طولانی تا 50000 ساعت می‌شود. این لامپ‌ها خوشبختانه نه مانند نمونه های قدیمی‌ترشان حاوی گاز جیوه هستند که موجب شود زیادی داغ بشوند و بعد از مدتی هم فرسوده و نه حتی رشته‌ی تنگستنی در دل آنها به کار رفته است که احتمال سوختن‌شان وجود داشته باشد. ساز و کار لامپ‌های ال‌ای‌دی به گونه دیگری است، آنها توسط مولدهای نوری خانه‌های ما را روشن می‌کنند.

اگر بخواهیم بسیار ساده ساز و کار لامپ ال ای دی و علت طول عمر طولانی آن را توضیح دهیم باید بگوییم از آنجایی که یک لامپ کم‌مصرف ال‌ای‌دی قطعه یا سازوکاری در سیستم طراحی شده‌ی خود ندارد که با گذر زمان دچار استهلاک شود بنابراین عمر طولانی تری دارد. به یاد داشته باشید که ما لامپ‌های کم‌مصرف ال‌ای‌دی را فقط برای طول عمر طولانی‌شان خریداری نمی‌کنیم. در یک مقایسه ساده شیوه نورپردازی این لامپ‌ها نسبت به انواع دیگر نیز از کیفیت بالاتری برخوردار است. لامپ‌های کم‌مصرف ال‌ای‌دی در حوزه‌ی تعریف خودشان منحصر به فرد هستند. زیرا از هر لحاظ مقرون به صرفه و بی نقص است. بنابراین درباره‌ی این محصول دوست داشتنی و دوستدار محیط زیست شک به دل خود راه ندهید.

 

 

 

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی و راهکار آن

 

چشمک زدن یا سوسو زدن لامپ که به اصطلاح علمی به آن flicker می گویند می تواند دلایل متعددی داشته باشد. از جمله این موارد می توان به سیم کشی اشتباه، مشکلات دیمر، ترانسفورماتور، کلیدهای چراغ دار و … اشاره کرد. برای رفع مشکل سوسو زدن لامپ ال ای دی باید یک مقاومت جاری بین دو اتصال لامپ قرار بگیرد. این مقاومت به گونه ای عمل می کند که وقتی کلید دیواری خاموش باشد نه تنها خازن داخل لامپ شارژ نمی‌شود بلکه سبب می‌گردد جریان از آن عبور کند.

 

 

 

امیدواریم با مطالعه این مقاله از وبسایت جریکو کاربران به پاسخ سوالات خود دست یافته باشند و بتوانند در مواجهه با باورهای نادرست درباره لامپ ال ای دی حقایق و شایعات را از یکدیگر تشخیص دهند.

 

جهت اطلاع از قیمت لامپ های ال ای دی و مشاهده محصولات و لامپ LED جریکو می توانید از فروشگاه وبسایت دیدن کنید.

سوالات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها (۰)

*
*